Serviciile cloud – ce sunt și la ce folosesc?

Toată lumea vorbește zilele astea despre Cloud și cum e o mare chestie și va schimba felul în care ne folosim astăzi de internet. Dar majoritatea utilizatorilor nici nu știu ce este cloudul și cu ce ne poate ajuta. (Mulți îl folosesc deja – think Google Docs – dar nici nu știu că e o soluție cloud).

Ce este?

Foarte pe scurt, cloud computing este o modalitate prin care utilizatori aflați în diverse locuri în lume și pe diverse dispozitive (PC, tabletă, smartphone) se folosesc de resurse de stocare și de procesare oferite de servere la distanță.

Astfel, în loc să îți stochezi datele „pe local” (pe dispozitiv), le ții pe serverele altora. Sau, în loc să îți lași computerul tău să ducă munca (grea) de procesare, te folosești de sistemele superputernice ale unor companii care îți oferă servicii de cloud.

Cum mă ajută pe mine?

În viața de zi cu zi a unui utilizator obișnuit, serviciile cloud folosesc pentru:

  • back-up
  • sincronizare
  • procesare
  • lucru colaborativ

Să îți fac back-up știe toată lumea ce înseamnă: să îți copiezi documentele de teamă să nu le pierzi dacă se strică computerul sau îți este furat laptopul. Până acum, făceam back-up pe un hard extern. Dar și acela poate ceda. Așa că a devenit mai inteligent să îți ții datele pe serverele de milioane de dolari ale unor companii care au multă grijă de ele, și fac și back-up la back-up (la back-up).

Sincronizarea este utilă când lucrezi pe mai multe calculatoare, cum e cel de la serviciu și cel personal. Dacă te-ai săturat să iei diverse chestii pe stick atunci când trebuie să lucrezi de acasă (și acasă să vezi că îți lipsește unul important) sau nu ai chef să cari tot timpul laptopul, un serviciu cloud de sincronizare e genial. Cele mai bune sunt Dropbox, Microsoft Skydrive și Google Drive. Pur și simplu pui un document în folderul respectiv și când ajungi acasă apare ca prin minune. Și dacă nu ești la unul din calculatoarele tale poți avea acces la documente folosind un browser.

Poți folosi serviciile cloud pentru a crea sau edita documente, dar fără să fie utilizate resursele calculatorului tău. Cel mai simpu exemplu e Google Docs: nu e nevoie să ai instalat Office și să îl pornești. Poți face documente tip Excel direct în browser, fără să te coste nimic (nici ca bani, nici ca RAM).

Lucrul colaborativ e partea cea mai interesantă a serviciilor cloud. Să spunem că tu și un coleg trebuie să lucrați împreună la o prezentare sau o foaie de calcul, în care fiecare trebuie să completeze altă porțiune. Ar trebui să vă tot trimiteți pe email diferitele versiuni. Ce faci când trebuie să aduci la zi informațiile? În curând nu vei mai ști care era ultima versiune și dacă lucrezi pe un docmunet bun. Mult mai simplu e ca documentul să fie stocat în cloud și toate modificările făcute să meargă într-un singur loc. Sau, să sincronizați documentul printr-un serviciu cloud, și imediat ce unul din voi face o modificare se va propaga către ceilalți.

Cele mai cunoscute servicii de cloud sunt:

Doar Google Drive și Microsoft Skydrive punctează la toate cele 4 utilizări ale serviciilor cloud. Dropbox oferă back-up, sincronizare și lucru colaborativ, iar iCloud oferă doar back-up și sincronizare și e în primul rând pentru dispozitive iPhone și iPad.

Care e cel mai bun? În opinia mea, de departe Dropbox. Le-am folosit pe toate, dar la Dropbox sunt client plătitor și nu pot să renunț. Vi-l recomand să îl încercați.

Leave a comment