Campania anti Voyo sau Românul e făcut să fure

De când am început blogul voiam să scriu postul ăsta, și nu mă gândeam la scandalul cu Voyo. Dar e un motiv la fel de bun ca oricare altul.

Înainte de toate, câteva precizări:

– nu lucrez și nici nu am lucrat la ProTV sau la Voyo sau etc.
– lucrez în schimb la o companie care încearcă să facă un business din produse digitale (cărți)
– am lucrat pe drepturi de autor mai mulți ani (în editură)
– nu sunt jurist sau avocat
– da, Voyo încă nu are o gamă suficient de mare de conținut ca să îmi fac abonament la ei

Acum, să vedem faptele:

1. Avem o companie românească ce încearcă să ne ofere un serviciu de video on demand (VOD), după modelul celor din afară.
2. În România nu există nicio protecție a dreptului de autor pe internet, toată lumea piratează în draci
3. Compania care încearcă să construiască un serviciu de VOD începe o campanie împotriva siteurilor care piratează conținutul pe care ea încearcă să îl ofere în mod legal (contra cost)

Acum, ce fac românii noștri?

Înțeleg și ei că totuși e ILEGAL sa pui pe net – fără să ai dreptul să faci asta – conținut audio-video realizat de alții prin mult efort și multă cheltuială? Nuuuuu, de ce să facă ei asta? Păi cum adică, să aibă românii respect pentru lege? Să aibă românii bun simț?

Nuuuu, românii vor să pirateze în continuare. Vor în continuare să FURE conținutul în format digital. Și acum nu vorbim de personaje cu 4 clase de la periferia Bucureștiului. Vorbim de oameni cu facultate, care lucrează în buricul capitalei și câștigă destul cât să meargă în vacanțe în afara țării.

Dar vă așteptați la altceva? Păi nu e asta o țară renumită pentru hoție? Păi nu spun românii tot timpul că în țara asta se fură orice? Ei de ce să nu fure un film? Sau un serial. Sau 30 de seriale și vreo 200 de filme. De ce să plătești dacă poți să iei pe gratis?

Ar fura un CD sau un DVD din magazin? Păi nu, le-ar fi rușine să facă asta. (Unora, cel puțin…). Ar fura filme și muzică până nu mai au spațiu pe hard? Păi da, că nu-i verifică nimeni și nu-i face de rușine.

Voi vă plângeți de politicieni că fură? Păi voi nu faceți același lucru zi de zi? Furați de toate de pe net: cărți, muzică, filme, programe, jocuri. Hai să spunem că nu avem bani, și asta într-un fel ne scuză. Sau hai să spunem că anumite chestii nu le găsim de cumpărat în format digital, iar asta scuză poate și mai mult.

Dar de aici până la a susține în mod public și vehement servicii ilegale și a înjura o companie care încearcă să ofere în mod legal acest tip de servicii e cale lungă.

Da, și eu am piratat. În anumite cazuri pentru că nu aveam altă soluție, nu aveam de unde să cumpăr. În alte cazuri pentru că nu îmi permiteam, dar aveam nevoie. În alte cazuri, pentru că pur și simplu eram „românaș”. Dar încerc să plătesc de fiecare dată când pot. Și mi-e rușine că piratez atunci când o fac.

Și să fie un lucru bine înțeles: PE INTERNET NU TREBUIE SĂ FIE TOTUL GRATIS. Pentru acel conținut de care te bucuri tu online se muncește pe rupte. Acei oameni și acele companii trebuie să aibă venituri ca să continue să creeze materiale de calitate pe care tu să le privești/citești/asculți. Și, piratând, ești o căpușă. Le furi munca.

Așa că, dacă ești unul din cei care dau like la pagini anti Voyo, ar trebui să îți fie rușine. Nu este vorba că Voyo nu au tot ce vrei tu să vezi sau că Pro TV dau filme proaste sau mai știu eu ce. Acele siteuri sunt ilegale. Și cât timp vor exista, nu va fi posibilă nicio afacere cu conținut în format digital. Fie că e Voyo, HBO GO, Dolce TV sau orice altceva.

Dacă vrei ca un serviciu ca Hulu sau Netflix să existe în România, Vplay și toți frații lui trebuie să dispară. Dacă vrei „o țară ca afară”, nu ar trebui să încurajezi pirateria în mod public și nici să înjuri o companie care încearcă să ofere conținut digital în mod legal.

Deșteaptă-te române, cum spunea poetul.

8 comments on “Campania anti Voyo sau Românul e făcut să fure

  1. “Acele siteuri sunt ilegale. Și cât timp vor exista, nu va fi posibilă nicio afacere cu conținut în format digital.” nu cred că ai dreptate aici, Vlad.

    Fără ele canalul acesta minunat de distribuție nu ar fi putut exista. Câțiva pași în spate și ne dăm seama că e un freemium la nivel de industrie.

    • Hulu sau Netflix nu anuleaza pirateria nici in State, dar nu pot exista decat intr-un mediu in care fenomenul e controlat. La noi prolifereaza, iar asta face zadarnica orice idee de investitie in continut digital. Din cauza asta avem doar free si nu avem premium.

      So: noi nu avem ce industrie sa vedem cand ne dam cativa pasi in spate. Video on demand legal la noi nu prea exista.

  2. În mare parte ai dreptate, cât timp vor fi site-uri care oferă gratis, cele care cer bani nu au nici o şansă. Dar în momentul în care faci o asemenea mişcare împotriva acelor site-uri, trebuie să oferi clienţilor o alternativă, iar site-ul voyo.ro nu este o alternativă.

    Eu am un abonament plătit pe o lună la ei din greşeală ( mi-am făcut cont free 7 zile ca să văd live saltul din stratosferă şi până la urmă tot pe youtube l-am văzut. 7 zile mai târziu mă trezesc că îmi ia bani din paypal pentru un abonament lunar ) şi ghici ce pot să văd de banii ăia… serialele româneşti de mai mare râsul care pot să le văd free la tv, Merlin şi Spartacus dar sezoanele de anii trecuţi, cele curente nu … şi cam atât … dacă plătesc peste abonament pot să văd şi nişte filme la fel de vechi ca şi Merlin.

    Urmăresc foarte multe seriale, şi da, le piratez pentru că nu îmi oferă nimeni posibilitatea să le văd altfel. Voyo nu îmi va oferi prea curând acces la toate serialele pe care le vizionez.

    Dacă se vrea să fie ca afară, de ce nu se investeşte ca afară. În afară sunt făcute seriale care adună audienţă din toată lumea, şi ei le oferă gratuit la TV. De ce Pro TV nu face astfel încât să difuzeze acele seriale (ca să producă ceva interesant e greu, deci nu cer asta) în locul duzinei de filme pe care o redifzează odată la căteva luni?

    În concluzie, Voyo şi Pro TV nu au nici o treabă să facă scandal la ora asta, când o să aibă un conţinut de calitate atunci ar trebui să se răscoale.

  3. Mie mi se pare ca problema e inteleasa gresit si ca natia asta are obiceiul de a se burzului la tot ce nu intelege (Ca sa nu mentionam de cohortele de oi care din instinctul de turma dau share si like la orice straluceste).

    Parerea mea este din alta perspectiva: Voyo nu-si doreste si nici nu va face niciodata eforturile necesare catre a livra VOD la nivelul Netflix sau Hulu. Cel putin nu in urmatorii 5 ani. Voyo este o platforma online unde MediaPro va difuza cu prioritate productiile proprii, si din cand in cand, filmele pentru care au licenta. (Deoarece in acest moment nu-si permit nici pentru TV filme noi ci de la 2010 in spate, nu vor face prea curand eforturi doar pentru platforma online).

    Site-urile atacate, printre care Vplay.ro, au calcat o granita si distribuie gratuit continutul pro: vocea romaniei, dansez pentru tine, apropotv etc. si cred ca principalul motiv ar fi asta. Pana la urma am dreptul garantat de constitutie sa-mi apar proprietatea. Altfel, cine esti tu sa te sesizezi pe drepturile de autor ale altora?

    Demersul, intr-adevar, putea fi de a notifica site-urile respective sa retraga continutul PRO si atat, insa cred ca toata agitatia asta are ca scop sa crestem awareness-ul ca avem un consum mare de continutul piratat, si sa incercam sa educam consumatorul roman pentru a putea ulterior sa incurajam industriile producatoare de continut digital pentru binele inclusiv al consumatorilor.

    Eu asa cred ca este problema.

    Pe de alta parte,eu cred cu tarie, ca modelul de business pentru proprietatea intelectuala trebuie schimbat cu tot cu paradigma astfel incat sa putem sa distribuim continutul gratuit intre noi (sa recunoastem ca in domeniul proprietatii intelectuale mai mult am conservat decat am inovat).

    • Observatiile tale sunt bune. Dar motivul oficial pentru care au facut acea sesizare este ca acele site-uri de VOD ar trebui sa se inscrie la CNA, conform legii (ceea ce evident ca nu au facut).

      Sper sa te inseli cand spui ca nu vor investi in Voyo astfel incat sa devina un Netflix local. Doar cu continut propriu nu au nicio sansa, mai bine il pun pe site-ul stirileprotv.ro, ca ala are mai multa audienta.

  4. postasem un ditai comentariul mai devreme. Daca nu iti apare, te rog sterge-le pe toate ca nu-si mai au sensul 🙂

Leave a Reply

